fredag 17 maj 2013

Först.





Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.
Någon måste vara först.
Det är den, något kaxiga, slogan som varuhuset Hansa (centralt beläget varuhus i Malmö) har. Som de ibland har som budskap på bussarna i Malmö. Vanligen på svenska. Men den senaste månaden på danska, norska, finska, engelska, franska etc. Det är givetvis ingen slump. Det är schlager i Malmö. Det kan ni väl inte missat?

När Malmö fick beskedet att vara arrangör för ESC-evenemanget i 2013 var det en del i Stockholmsmedia som försökte få en konflikt i Malmö. "ESC belönar Ilmar Reepalu (s)" var budskapet. Men se den gubben gick inte. Det var bara några besvikna stockholmare. Många av oss i Malmö tycker Ilmar Reepalu borde avgått i förrgår men alla jag möter i Malmö är positiva till att ESC hålls här. Att betrakta det som favör till Reepalu blir bara fånigt. Malmö är större än honom.Och Malmö har senaste veckan varit en folkfest där folk av olika kön, sexuella läggningar, etniciteter, könsidentiteter etc träffats och haft kul. Jag har inte sett något bråk någonstans vilket är ovanligt vid sådana här stora tillställningar.

Varuhuset bytte ut vissa av skyltdockorna.

Nuvarande utrikesministern Carl Bildt sa i en intervju när han var ordförande för Moderaterna "jag tror Sveriges framtid avgörs i Rosengårds trappuppgångar".

Varuhuset Hansa betraktas i Malmö generellt ha en hyfsat välbeställd publik. Men de är också anpassningsbara. För drygt 10 år sedan fick de kritik för att alla deras skyltdockor var "helvita" och inte speglade den etniska mångfald som finns i Malmö. Som de smarta företagare de är fattade de snabbt problemet och ändrade skyltdockornas utseenden. Det handlade givetvis inte om någon välgörenhet mot folk med invandrarursprung utan att varuhusets butiker gjorde en krass kommersiell bedömning att om de ska locka alla delar av Malmö dit kan inte alla skyltdockor vara som hämtade från ett svenskt varuhus på 1950-talet.

Och visst är jag partisk, det vet jag, men det som ni ser i Malmö blir ofta en del av Sverige senare. Stockholm och Malmö är de två städer i Sverige som främst varit trendsättande i Sverige senaste 200 åren. Det betyder inte att vi de två städerna är smartare än andra utan att Stockholm är landets huvudstad och Malmö är den större stad som är närmast kontinenten.

Både kapitalismen och socialismen spreds från Malmö norrut i landet. Det var här Sveriges första järnväg startade, ett transportmedel som skulle revolutionera Sverige så¨småningom när det gäller kommunikationer. Malmö är ofta trendsättande. På gott och ont.

Malmö först med främlingsfientligt parti.

Vi var första större stad att få in ett främlingsfientligt parti i kommunfullmäktige. 1985, de hette Skånepartiet. Granskar vi valresultat senaste 10-15 åren är det enkelt att konstatera att de resultat Sverigedemokraterna fått i Malmö ett val ofta blir ungefärlig siffra i riket i sin helhet 4 år senare.

Men Malmö är också den stad som kommit längst i Sverige när det gäller miljövänlighet. Vi har fått många priser för det. Och vi blev den första staden i Sverige som officiellt blev Fair trade stad.

Vi i Malmö har varit först i Sverige med kapitalism, socialism, järnvägar, engagemang för EU-medlemskap, miljöhållbarhet, främlingsfientliga partier och mycket annat. Sedan pumpas det upp i landet. Därför att vi är nära kontinenten. Att ESC-evenemanget placeras här är egentligen bara logiskt. Mitt tips är att inom något decennium är många svenska kommuner lika engagerade miljömässigt som Malmö är idag. Om sd får samma stöd i Sverige som helhet som här är också möjligt. Men vi kan alltid påverka vår framtid.

Men vill ni se hur Sverige är om 10 år, titta på Malmö. Eller som varuhuset Hansa har som paroll.
Någon måste vara först.
Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.


Uppdatering 1.

Lyft för Malmö.

Sverige vinner säkert inte (förtjänar inte det enligt mig) ikväll men folkfest blir det. Och Malmö får en boost ekonomiskt.

600 miljoner. Så mycket betraktas reklamvärdet för staden Malmö när det hålls ESC här. D.v.s. staden att hade fått slänga ut sisådär 600 miljoner för att få samma turistreklam som den nu får "gratis". (givetvis är det sedan kostnader för Malmös del men vinsten är enorm). Givetvis förutsatt att det som visas i media är positivt och allt har varit det hittills vad jag vet. Ca 400 miljoner kronor beräknas stadens intäkter öka den här veckan tack vare evenemanget. Även om siffrorna kanske inte blir exakt så är 1 miljard en boost i en kommun där den samlade budgeten är på drygt 20 miljarder.

Malmö har synnerligen allvarliga sociala problem och de finns kvar på måndag, men den här veckan har varit ett lyft för stan. Folk från diverse kön, sexuella läggningar, etniciteter och könsidentiteter har förenats i kärlek till musiken. På lång sikt tror jag den bilden är ännu viktigare att behålla än det som kan räknas i kronor. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar