måndag 20 maj 2013

Mp svänger och blir för juridiskt tredje kön men c är emot.



Nästa helg ska Miljöpartiet ha sin kongress och bl.a. anta ett nytt partiprogram. Jag har inte hittat partistyrelsens slutgiltiga förslag inför kongressen om det men i ett tidigare utkast skrev de.
Indelningen i antingen kvinna eller man begränsar människor som inte entydigt kan eller vill identifiera sig som antingen eller. Ett tredje juridiskt kön skulle kunna vara ett sätt för transpersoner att slippa behöva pressas in i en tvåkönsmall.
Tydligen är det någon liknande formulering med i partistyrelsens slutförslag för Anna-Klara Müntzing, politisk sekreterare för mp i riksdagen, mailade för några dagar sedan om att partiet är för att införa ett tredje juridiskt kön.

Vänsterpartiet blev 2010 första riksdagsparti att säga ja till reformen. Och har lämnat motionsförslag om det, senast i höstas. V har dock hittills inte fått stöd av något annat parti i riksdagen men nu tycks de alltså få sällskap av mp.

C är negativa till tredje juridiskt kön.

Centerpartiet meddelar däremot att de är negativa till reformen. Anders W Jonsson, gruppledare för partiet i riksdagen har idag mailat följande.
Vi strävar mot en könsneutral lagstiftning och ser inte införande av ytterligare ett kön som ett steg i den riktningen. 
Det betyder att åsikterna för samtliga de 11 partier jag planerar ha med i min partirapport i sommar nu finns på plats.

Ja: Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Feministiskt initiativ, Sveriges pensionärers intresseparti
Möjligen: Socialdemokraterna, Folkpartiet, Piratpartiet *
Nej: Moderaterna, Centerpartiet, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna
* Piratpartiet har som mål att helt avskaffa juridiska kön, därför kommer jag att i den partirapport jag planerar publicera i sommar ge partiet 2p, alltså motsvarande att de svarat "ja" till ett tredje juridiskt kön. Det blir konstigt om jag ska bestraffa Piratpartiet genom att ge dem sämre poäng för att deras alternativ är en ännu mer radikal reform när det gäller juridiska kön.

Kontroversiell reform.

Intressant att konstatera är att tre av fyra borgerliga partier är tydligt negativa till en HBT-reform jag har med i en partirapport. Det visar hur kontroversiellt ett tredje juridiskt kön (som jag för första gången har med i årets partirapport) är. Det är första gången Centerpartiet säger "nej" till någon reform jag haft med i partirapporter, den första gjorde jag 1998, då var c emot både en könsneutral äktenskapslag (men för partnerskapslagen) och att lesbiska kvinnor ska bli inseminerade vid kliniker. Partiet har alltid svarat antingen "ja" eller "möjligen" till reformerna Senast Moderaterna sa "nej" till någon HBT-reform jag granskar var 2006, då till att Sverige ska jobba för en HBT-konvention i FN och att förbjuda diskriminering p.g.a. sexuell läggning i regeringsformen kapitel 2 (båda reformerna är m idag för och den senare är genomförd) och att förbjuda diskriminering p.g.a. könsidentitet i regeringsformen (partiets åsikt är idag "möjligen").

Intressant är dock att en majoritet i riksdagen i alla fall inte avfärdar ett tredje juridiskt kön. Om sedan Socialdemokraterna och Folkpartiet är beredda att stödja en utredning om dess införande är något som HBT-engagerade bör pressa dem på inför riksdagsvalet 2014.


Uppdatering 1.

Först skrev jag här i bloggposten att c var emot två reformer i min första partirapport, 1998, men rätt är att de aldrig varit emot någon reform, i de första rapporterna svarade de dock lika ofta "möjligen" som "ja" till reformer.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar