torsdag 25 juli 2019

För första gången minskar riksdagspartierna totalt i HBT-poäng.


I samband med Stockholm pride kommer jag publicera min årliga HBT-rapport. Det är egentligen inte några dramatiska nyheter men ett trendbrott är det. Sedan jag började granska riksdagspartiernas politik 1998 har de blivit generellt HBTQ-vänligare för varje år. Fram till 2014. Sedan har det ibland svängt åt fel håll från högersidan (m, sd, kd) även om det också finns positiva initiativ därifrån.

Svensk höger vacklar just nu om det ska bli reformstopp i HBTQ-politiken eller inte och de tre partierna kan få majoritiet 2022. De har förbättrat en del ställningstaganden sedan 2014 men netto är det minus 5 poäng. C har ökat med 2p sedan 2014 och är nästan ikapp l. Den tidigare Alliansen finns inte längre. Nu är de friare att tycka vad de egentligen vill. Åt båda hållen.

De flesta i svensk höger är HBTQ-vänliga men inte alla.

Ulf Kristersson (m) och Ebba Busch Thor (kd) är personligen HBTQ-vänliga precis som de flesta på högerkanten. Men låt oss inte vara naiva. Alla är det inte. Vi ska inte acceptera att vara "nöjda". Bra kan bli bättre. HBTQ-rättigheter är mänskliga rättigheter.

Sverige har bland världens HBTQ-vänligaste politiker.  Det är ingen kris. De lagar som är på plats lär stanna. Men ingen bör ta nya framgångar för givna. Hade någon frågat mig 2014 om Sverige har HBTQ-vänligare lagar om 10 år hade jag svarat ja. Idag hade jag svarat förmodligen. En del ultra-konservativa (må de vara kristna, muslimer eller nationalister) är ibland inte våra vänner.

Nya recensioner.

Har du saknat bokrecensioner här senaste månaderna? Jag fattar hur du känner. Har fokuserat på annat än HBTQ-kultur sedan maj. Men i augusti kommer det bli så många recensioner att du sätter fram ett paraply för att skydda dig. Bögar i medeltida Sverige, homoerotik, Bibeln, trans-kultur-människa, Uganda, Syrien etc. Jag brukar ge en bok ca 40 sidor, klarar den inte det testet är det bästa att byta till någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar