torsdag 30 november 2017

Ledande l-politiker hånade mig. "Du är inte vacker".

.... Du är inte vacker....
Kommentar från Mats Persson, som blivit ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna.

Jag har varit politiker tidigare i fp (idag l), sedan 2007 har jag helt lämnat partipolitiken. Det var enda gången någon lämnat en sådan där kommentar. Alltså vad har mitt utseende med något som helst att göra med någonting? Och det var inte från någon politisk motståndare utan någon från egna partiet. Jag vet exakt var vi var. Det måste varit typ 2003. I ett rum i Folkpartiet-Malmös lokal.

Jag var hyfsat ledande politiker i Malmö, han var hyfsat ledande politiker i Liberala ungdomsförbundet. Jag hade något mer makt än honom. Kanske just det gjorde att jag snabbt struntade i det. Och att jag faktiskt vet att jag är snyggare än Mats Persson, det är jag ännu trots att jag är betydligt äldre än honom. :-)

Mats Persson är karriärist.

Men jag blev förbluffad. Och faktiskt sårad. Men jag dolde det. Kommenterade "inte heller du är vacker". Det här var dock inte bara "grabb-skämt". Alla i fp-Malmö visste att jag var bög. Och Mats Persson var gay-vänlig. Kanske just därför trodde han att han hade rätt att lämna den där kommentaren. Men varför ville han oprovocerat förolämpa mig? Vi hade annars ofta ett bra samarbete.

Metoo-rörelsen har förändrat saker. Ingenting blir sig som likt igen. Jag struntade i det, skakade av mig det efter någon timme. Det där var verkligen en bagatell och det hade kunnat stanna där. Men Mats Persson är idag en av de mest centrala politikerna i Liberalerna. Han är en av partiordförandens Jan Björklunds närmaste medarbetare. Som den karriärist han är (jag brukar inte anklaga folk för att vara strebrar men han är verkligen det ) vill han säkert så småningom bli en del av partiets presidium, kanske även partiets ordförande.

En del heteromän är PK för att ragga.

En kul sak var att han kommenterade "att gilla ekologiskt är en brud-magnet". Det viktigaste var alltså inte det ekologiska utan att heteromän lättare får kvinnor i säng om de kallar sig feminister, antirasister, vegetarianer etc.

Vi människor gör allihop misstag, det är sådana vi är. Både mörkret och ljuset finns inom oss.

Men om du vill bli en del av något partis presidium bör du aldrig kommentera någonsin till en partikollega att individen inte är vacker. Det kan faktiskt användas emot dig senare. ;-)



Uppdatering 1.

Unga killar i luf markerade genom sitt kroppsspråk.

Och ni ska bara veta att en del PK-Luf-killar tydligt markerade emot mig som bög för 15-20 år sedan genom sitt kroppsspråk "jag är hetero, jag jobbar för dina rättigheter men tro inte vi ska vi ska vara intima": Som om jag någonsin föreslagit det.

Mats Persson var dock inte en av dem. Jag skulle kunna lämna flera namn på gamla luf-aktivister men ingen av dem är ledamöter i partistyrelsen eller riksdagsledamöter. Det är däremot Mats, jag föredrar att sparka uppåt som bloggare.

Uppdatering 2.

Sakinformation.

Liberalernas presidium är ordföranden, förste och andre vice ordföranden. Jan Björklund, Helene Odenljung och Christer Nylander. Partisekreteraren Maria Arnholm är formellt inte en del av det men i praktiken. Det är de som utgör partiets "kärna" och som snabbt håller möten om det blir någon allvarlig kris i partiet. Jag tror inte Mats Persson någonsin bli ordförande, han saknar karisma för det och är olämplig för posten. Jag tror han innerst inne själv fattar det. Men hans ambition är säkert att få någon av de tre andra posterna vid Liberalernas landsmöte 2019.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar