fredag 6 maj 2016

Jag har medicinska depressioner.



Sedan min ungdom har jag medicinska depressioner. I decennier har jag från och till besökt psykologer. Har idag kontakt med en bra KBT-psykolog (KBT = kognitiv beteende-terapi) på en privatdriven (skattebetald) klinik i Malmö. Det har verkligen hjälpt mig.

Det här har jag sedan flera år avslöjat på mitt Facebook-konto och inför mina bekanta. Men bara antytt här på bloggen. Jag har verkligen tvekat att gå ut med det officiellt här. För att fokus inte skulle lämna det politiska budskapet.

Men depressioner är en folksjukdom. Nästan 40 % av svenska folket kommer någon gång i sitt liv hamna i en allvarlig depression. Och massor av människor får inte den hjälp de behöver. Kan jag genom det här få mer fokus på det har det varit positivt.

Camilla Henemark (f.d. medlem i Army of lovers) som själv är depressiv beskrev det som följande.
.... Ibland är det fest, ibland är det som att titta in ett mörkt hål....
Sällan har någon så väl förklarat hur det är ett ha medicinska depressioner. Om någon berättar om medicinska depressioner vilken bild får du då? Förmodligen någon som är etnisk svensk 20-64 år. Men är det så?

1. Barn.
En del vet inte ens att barn kan ha depressioner. Man förväntar sig möjligen barn som är helt apatiska. Men ett barn som är utåtagerande eller drar sig undan kan ha tecken på medicinska depressioner.

2. Äldre.

Gamla människor nästan förväntas vara lite ledsna. Är de ointresserade av vad som händer runt omkring dem kan det tolkas som "ålderstecken" eller att de "börjar bli dementa". Men det kan vara så enkelt som att de är medicinskt deprimerade.

3. Flyktingar-asylsökande.

Nästan alla tror att om de mår dåligt beror det på deras erfarenheter av förföljelse i gamla hemlandet. Men en del kanske var medicinskt deprimerade redan innan de blev engagerade. Medicinska depressioner finns inom alla etniska grupper och kulturer.

Idag talar vi mer öppet om psykiska problem och depressioner än för några decennier sedan. Men ännu är psykiska problem mer tabu än fysiska problem. Varför är det så?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar