tisdag 25 juni 2013

Kommentarer om hedersrelaterat våld censureras av RFSL-Malmö.

Jag hade planerat att imorgon skriva en bloggpost om Regnbågsfestivalen, en informativ artikel där jag skulle tipsa om olika evenemang. Nu blir det en negativ istället. Och det är festivalansvarigas eget fel. Jag tar storyn från början.

För att få den senaste infon om festivalen besökte jag tidigare idag Regnbågsfestivalens fb-sida. Själva infon där var det inget fel på. Men en fb-grupp kan också gilla "likes" olika andra föreningar, grupper etc. Och jag såg att partiet Feministiskt initiativ fanns bland dem som Regnbågsfestivalen "likes". Är det här vettigt var min reaktion, att en partipolitiskt obunden festival "likes" vissa partier? Fanns det fler partier bland festivalens "likes"? Nej, det gjorde det inte. Däremot många föreningar som jobbar emot homofobi, transfobi, sexism, rasism etc. En typ av föreningar saknade jag dock. De som jobbar emot hedersrelaterat våld. Publicerade sedan följande på Regnbågsfestivalens fb-sida.
Kollade igenom vilka Regnbågsfestivalen "likes". De flesta är väl väntade men "Feministiskt initiativ"? Regnbågsfestivalen är väl partipolitiskt obunden och då är det väl inte smart att koppla ihop festivalen med ett visst parti hur mycket en del festivalansvariga gillar dem. Mitt tips är att ta bort det.

Sedan tycker jag festivalledningen borde gilla de som jobbar emot hedersrelaterat våld, de föreningarna och grupperna gör verkligen en insats för de HBTQ-personer i Sverige som ofta har det allra svårast.....

Här är ett tips på en grupp Regnbågsfestivlaen kan "likes". Flera HBTQ-personer är engagerade där.
Konstruktiv kritik raderades.

Hoppades att någon skulle skriva ett vänligt svar och tacka för synpunkterna. RFSL är en partipolitiskt obunden förening, att Feministiskt initiativ kommit med "likes" kanske vara var ett misstag. Och de borde välkomna att jag tipsade om fler grupper att "like". När jag några timmar senare kollade fb-sidan hade mina kommentarer raderats och jag hade stoppats från att kunna lämna kommentarer igen.

Mailade sedan alla i RFSL-Malmös styrelse och ansvariga för Regnbågsfestivalen.
Någon ansvarig för Regnbågsfestivalen bör be mig om ursäkt för att mina kommentarer raderades trots de var relevanta. Och återinföra dem på fb-sidan.

Dels reagerade jag på att rbf på sin fb-sida "likes" ett speicellt parti, dels att att man förutom föreningar som jobbar mot homofobi, transfobi, sexism, rasism etc även borde kunna ha med likes om det viktiga arbetet mot hedersrelaterat våld.

Alla partier, förutom möjligen Feministiskt initiativ erkänner idag att hedersrelativt våld finns och kan ha kopplingar till våld mot kvinnor eller våld i nära relationer generellt men också skiljer sig kraftigt åt i vissa delar. Förnekar RFSL-Malmö att hedersrelaterat våld finns? Är ni så efter att ni patetiskt kallar det för rasism? I så fall är ni judehatare om ni är kritiska mot Israels politik. Är jag islamofob är du antisemit så enkelt är det. :-)

Senast 21.00 ikväll ska någon ha bett mig om ursäkt via mail. Jag har redan skickat det till massor av forum på fb att ni inte accepterar att hedersrelaterat våld omnämns på er fb-sida och om ni inte senast ikväll bett mig om ursäkt kommer jag ta upp det i mitt HBT-nyhetsbrev som jag skickar till drygt 600 individer i Sverige inom politik, media, Amnesty, religiösa samfund, RFSL-avdelningar etc

RFSL-Malmö har ännu problem att debattera problem som hedersrelaterat våld.

Någon ursäkt kom inte. Och det är verkligen inte styrelsen i RFSL-Malmö visar skrämmande attityder när det gäller att fritt debattera problem som hedersrelaterat våld eller homofobi bland folk med invandrarursprung. Hösten 2010 blev ett föredrag av mig inställt för att delar av RFSL-Malmö styrelse kallade den "rasistisk" (efteråt bad dock en ledamot från föreningens riksstyrelse om ursäkt men då var det för sent, ingen kom till föredragit eftersom infon om det förvunnit).


Och de problem tycks finnas ännu 2013. Mitt tips till HBTQ-personer i Skåne är att bojkotta Regnbågsfestivalen tills festivalansvariga och styrelsen för RFSL Malmö bearbetat sina problem och lärt sig att även saker som hedersrelaterat våld måste kunna få fritt diskuteras. Att tiga om sådant är ett fruktansvärt svek mot många HBTQ-personer av invandrarursprung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar