fredag 7 juni 2013

HBT-kultur. Lustmordet - Mehmet Murat Somer.

Att kalla det här en ny bok blir något problematiskt. Den gavs ut redan 2003 i Turkiet. Men först 10 år senare översätts den till svenska. Förra året recenserade jag Profetmorden, även den av samme författare, Mehmet Murat Somer. Profetmorden var en bok som på slutet blev en verklig thriller.

Nära det hamnar aldrig Lustmordet (2013). Storyn är för overklig, det finns inte det driv i berättelsen som i den andra boken. Visst kan man fantisera om konspirationer i Turkiet (som görs i båda böckerna) men någonstans finns gränsen för när det snarare blir parodi än spänning. Och den här boken är nära den gränsen. Det betyder dock inte att jag avfärdar den här boken. Mehmet Murat Somer har vad jag kan bedöma bra koll på hur HBT-scenen är i Turkiet. Hans berättelser om "bitchigheten" bland Istanbuls transor är något som bara det gör boken värd att läsa. Alla vi som någon gång varit på gayställen kan nog känna igen något i bokens karaktärer bland folk vi träffat, från dramatiska transor till smygbögar. :-)

Det är i personskildringen och i beskrivningen av det hyckleri som finns i Turkiet när det gäller HBTQ-personer som bokens styrka finns. Spännande blir det väl aldrig på allvar. Men good enough for me. Vill du ha en thriller i Istanbulmiljö ska du läsa Profetmorden (slutet i boken är väl jämförbar med filmen Cruising när det gäller spänning)

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar