fredag 18 maj 2012

Ensamhet.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.

Ni som är unga känner förmodligen inte till Family four, en av de mest framgångsrika grupperna inom svensk schlagergenre på 1960- och 1970-talet. Lyssna till "Kör långsamt", den kanske bästa låten från gruppen. Den är tidstypisk (1968) till en början, det finns en sprudlande optimism. Allt är möjligt. Visst känner vi igen det när vi varit ute och rest. Det är fascinerande med nya möjligheter. Och nya perspektiv.

Allt är möjligt.

Det finns en härlig känsla av att allt är möjligt.
Kör långsamt, herr chaufför jag ber. Ty detta är minnenas kvarter.
Fram till den sista minuten av låten. Den optimistiska tonen förbyts tvärt.
Kör långsamt. Hem till ensamhet. Jag vill bara en gång till se "det".
Visst kan vi alla känna igen oss, förväntningar - och besvikelser. För några år sedan besökte jag Stockholm Pride. Ni vet hur det är på en festival. Allt är möjligt. Det är kul. Jag fick kontakt med en ung kille från Lettland, söt var han, som jobbade för RFSL. När jag lämnade stationen i Stockholm skickade han ett sms och frågade om jag skulle med på en fest senare samma kväll. Jag berättade att jag var på tåget hem till Malmö. Han berättade att han blev besviken. Han syftade nog inte på något sexuellt men trots det värmde det mig när jag skulle ta natttåget hem till Malmö. För visst kände jag annars som i låten från Family four "hem till ensamhet".

Att pröva nytt är viktigt.

Givetvis var jag inte ensam, jag hade vänner, men jag var deprimerad då och då är det lätt att tolka saker negativt. Såhär några år efteråt konstaterar jag att det som fick mig att lämna depressionen faktiskt var att jag gjorde mina "resor" både till andra städer och i min egen hemstad. För så är det . Vi kan tycka att det vi gör när vi ska lämna en depression är meningslöst. Det ger inga kortsiktiga effekter. Men det som får oss att må bra är när vi reser bort. Eller prövar nytt på vår egen hemort.

När vi symboliskt framför "Kör långsamt, herr chaufför jag ber" är det första steget till en återhämtning. Ensamheten måste vi alla möta - men det är bara genom att utmana den som vi människor kan utvecklas.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar