fredag 31 augusti 2018

Bloggen Helds HBT-nyheter informerar om att sd har en dålig HBT-politik men avråder inte folk att rösta på partiet.



Partierna får följande poäng 2018 efter vad de tycker om aktuella HBT-reformer.  (Maxpoäng 18). Jag anger om ett parti har med HBT-rättigheter i sitt främsta dokumentet inför riksdagsvalet.

Mitt tips är att partierna bör bedömas främst om vad de tycker i sak om reformer. Men om HBT-rättigheter är omnämnt i ett valdokument anger det också en prioritering. Och där är det onekligen intressant att m är bättre än c trots sämre HBT-politik.

Miljöpartiet 18p Ja

Vänsterpartiet 18p Ja

Feministiskt initiativ 18p Ja

Liberalerna 17p Ja

Centerpartiet 16p Nej

Socialdemokraterna 15p Ja

Moderaterna 13p Ja

Kristdemokraterna 10p Nej

Sverigedemokraterna 1p Nej

Vi HBT-personer i Sverige är i den positiva situationen att de flesta partier tävlar om att vara för våra mänskliga rättigheter. HBT-personer har olika politiska värderingar i höger-vänster-debatter precis som andra. Någon poäng hit och dit är inte det viktigaste med mina rapporter.

Sedan har sd en dålig HBT-politik och kd svajar ibland.

Det kan vi ta med oss när vi ska rösta. Bloggen Helds HBT-nyheter kommer dock aldrig avråda någon från att rösta på sd, jag har tilltro till att en vuxen människa själv kan avgöra hur hen ska rösta. Jag ger er information. "Make an informed choise" som USA:s HBTQ-rörelse har som slogan inför val. Jag fattar givetvis att en del proteströstat på partiet även om de inte haft det som sitt egentliga förhandsval. Men alltså om Jimmie Åkesson skulle bli statsminister, Richard Jomshof justitieminister, Mattias Karlsson migrationsminister, Paula Bieler jämställdhetsminister och Peter Lundgren EU-minister. Även om jag är agnostiker så är min spontana kommentar.

... Gud hjälpe Sverige...."


Uppdatering 1.

Jimmie Åkesson (sd) har meddelat att han inte tror han blir minister efter valet i höst.

Det är nog bland det klokaste han framfört. T.o.m. din nära medarbetare, Mattias Karlsson, fattade partiet sd var för extremt i mitten av 1990-talet. Men icke du, I´ve got news for you, det finns ingen moderatledare som någonsin skulle få för sig att utnämna dig till minister. Du är helt enkelt för belastad av att du som den populist du är gick med i ett parti som var halv-nazistiskt även om jag säkert tror du är icke-nazist.

Om sd-politiker som blivit medlemmar senaste 10 åren så småningom, dock tidigast om 10 år blir ministrar, det är en annan debatt. Jag betraktar det som osannolikt men där är jag inte lika tvärsäker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar