lördag 18 augusti 2018

Mitt pressmeddelande om HBT-rapporten.


Pressmeddelande 2018-08-17

Sverigedemokraterna kan bli största eller näst största partiet i valet i höst. Men partiet har en usel HBT-politik. Det avslöjar HBT-bloggaren Bengt Held i en ny rapport. Han har gjort en sammanställning av vad de 10 största partierna i Sverige tycker om rättigheter för homosexuella, bisexuella och transpersoner.

- Jag är nog den ledande HBT-aktivist i Sverige som varit mest intresserad av att faktiskt föra en dialog med sd-politiker även om det är ett HBTQ-negativt och främlingsnegativt parti. Men deras ointresse för HBT-personers mänskliga rättigheter är närmast kompakt. HBT-personer röstar givetvis inte bara efter hur partier gynnar egna gruppen. Men det måste informeras om att sd har en dålig HBT-politik.

Partierna får följande poäng 2018. (Maxpoäng 18)

Miljöpartiet 18p
Vänsterpartiet 18p
Feministiskt initiativ 18p
Piratpartiet 18p
Liberalerna 17p
Centerpartiet +1p till 16p
Socialdemokraterna 15p
Moderaterna -2p till 13p
Kristdemokraterna 10p
Sverigedemokraterna + 1p till 1p (2-1p)

Nyheter sedan 2017.

Moderaterna har bytt åsikt från "möjligen" till "nej" när det gäller tredje juridiskt kön och könsneutrala personnummer. När debatterna är mer aktuella har m blivit tydligare, tyvärr åt det negativa hållet. Sverigedemokraterna ville tidigare avskaffa möjligheten för samkönade par att adoptera förutom närståendeadoptioner. Det vill de inte längre även om partiet ännu är principiellt emot reformen. Centerpartiet har bytt åsikt från "nej" till "möjligen" när det gäller tredje juridiskt kön.

Mina rapporter bör betraktas ungefär som opinionsmätningar. De ger givetvis inget exakt resultat. Det man dock kan konstatera är att i synnerhet sd men även m och kd har en hemläxa att göra inom HBT-politiken avslutar Bengt Held.


Till skånsk media och en del skånska politiker har jag även haft med följande. 

Jag heter Bengt Held, driver bloggen Helds HBT-nyheter och har sedan 1998 gjort rapporter om partiernas åsikter om HBT-reformer, alltså reformer för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Dagens Nyheter har i 11 år haft artiklar om mina rapporter i samband med Stockholm Pride och i samband med EU-valen 2009 och 2014. Bor i Malmö city.

HBTQ-skribenter bor ofta i Stockholm, mitt syfte med min blogg är bl.a. att ibland få fram ett skånskt perspektiv även om en nyhets relevans givetvis är avgörande. Därför har jag markerat emot t.ex. de nu avskaffade gränskontrollerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar