fredag 26 januari 2018

Den kurdiska paradoxen.



Alltså vad är det med kurder egentligen?

En del försvarar envist hederskultur. Andra jobbar för mänskliga rättigheter. Polariseringen är total inom gruppen. Bilden till den här bloggposten utgörs av den kurdiska flaggan.

Kurder är den största folkgruppen som inte har något eget land. Ingen kurd har tillhört "normen" i en stats ledning. Och de har tvingats förhålla sig till det. Ibland är de förföljda, än oftare stigmatiserade. Tyvärr har det betytt att många, främst män men även andra, ägnat sig åt hederskultur. Problemen där har förvisso minskat en del senaste decennierna inom gruppen i Sverige men finns kvar. Misstron emot centralmakterna har varit tydlig, "stamkultur" har fått råda.

Många som varit i fronten emot IS har varit kurder,.

Men andra med kurdiskt ursprung har gjort en helt annan slutsats. Just utanförskapet har fått en positiv effekt. De enda etniska grupperna från Mellanöstern som har egna avdelningar i Prideparaden i Stockholm är judar och kurder. När jag varit ute på gayställen har jag faktiskt mött fler män med kurdiskt än arabiskt ursprung. 

Flera av de kvinnor i Sverige som tydligast engagerar sig emot hedersrelaterat våld har kurdiskt ursprung. När terrorsekten IS nu nästan besegrats är det viktigt att konstatera att de som främst var vid fronten var just kurder. Både män och kvinnor, något som varit omöjligt bland araber. Många fick betala det yttersta priset för det, de avled.

Det där är den kurdiska paradoxen. Och någonstans finns där också ett hopp om ökad respekt för mänskliga rättigheter.


Uppdatering 1.

En stats våld måste vara proportionellt.

Bodil Valero (mp) är ledamot i EU-parlamentet och har mailat följande. 
.... Ja som du säkert märkt är jag engagerad i kurdfrågan. Den aspekt du tagit upp här kände jag inte till så tack för att du breddat min kunskap. Förutom om de engagerade kurderna mot hedersproblematik förstås. Och där finns också en del män även om de inte är lika synliga. Jag skickar vidare till min nya praktikant som precis i går valde kurdfrågan som ämne för den uppsats universitetet vill att hon ska skriva om under tiden hos mig i Europaparlamentet....
Det finns givetvis en orsak till att jag publicerar den här bloggposten just nu. Turkiet som blivit en halvdiktatur bombar nu områden i Syrien där kurder bor. En stat har rätt att skydda sig emot militära attacker från grupper i ett grannland. Det gäller demokratin Israel och det gäller Turkiet. Men våldet måste vara proportionellt och skona civilbefolkningen så långt som möjligt. Usa:s utrikesminister Rex Tillersson har fört samtal med ledningen i Turkiet. Kanske kritik i det tysta är det effektivaste som Turkiets nära allierade USA kan göra just nu. Men då är det desto viktigare att EU officiellt gör en tydlig markering att Turkiets agerande är oacceptabelt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar