tisdag 14 juni 2016

Lyssna på Obama om Orlando-terrorn - "We stand united".


Förord.

I söndags förmiddag noterade jag att Dagens nyheter berättade om ett attentat på en gay-klubb i Florida. Min första reaktion (förutom att givetvis betrakta det tragiska i det) var att göra en värdering av om det är något jag ska kommentera på min blogg. Vanligen fokuserar jag på HBTQ-politiken inrikes men gör undantag för exceptionella händelser utomlands. Var det här en sådan? Tydligen var 20-30 skadade men ingen rapporterades ha dödats. Min värdering var att bara för att det där händer i väst-landet USA måste jag inte publicera en bloggpost om det. Människor attackeras ofta i länder utanför väst för att de är HBTQ. Sedan gick jag ut på stan och lämnade internet.

På kvällen i söndags fick jag närmast en chock. Rapporter om ca 50 döda och lika många skadade. Det där var något extra. Jag startade en flik på min blogg om det för att publicera en ny bloggpost. Satt framför datorn. Men klarade inte av att skriva något. Min sorg fanns. Men orden blev för banala. Och främst visste jag inte vilken "ingång" jag skulle ha till artikeln. En del av er som följer min blogg är skribenter, politiker och journalister. Ni vet vad det handlar om. Men för er andra vill jag förklara att det handlar om att när man skriver en debattartikel, krönika, politisk bloggpost etc måste man bestämma sig för "ingången". Att sakligt berätta vad som hänt kan vem som helst göra. Men att tillföra ett "perspektiv", att beröra människor är svårare.  Den sorg jag känt senaste dagarna har först idag förvandlats till aktivism. Och det hoppas jag den även gjort för dig bloggbesökare.

Bloggpost.


Lyssna på Obama om Orlando-terrorn - "We stand united"


Den kanske mest fruktansvärda detaljen för räddningspersonalen var nog inte att se de blodiga döda kropparna på HBTQ-klubben Pulse i staden Orlando i delstaten Florida i USA. Det var visserligen illa nog. Även poliser och räddningspersonal som ofta är vana vid att hantera brottsoffer för våld blev chockade.

Men den kanske mest påfrestande händelsen för de som skulle identifiera de döda var förmodligen mobiltelefonerna.  Anhöriga och vänner till de som vistats på klubben ringde desperat till sina nära och kära. Det pep från mobilerna igen och igen. Det var en makaber scen. Många döda människor. Människor söker kontakt med andra för att veta att de är "safe". Det vardagliga möter det besinningslösa hatet.

Attacken emot Pulse är det värsta attentatet emot något HBTQ-evenamang. Någonsin. Och det visar också att hotet från den totalitära ideologin islamismen (politisk islam, att Koranen ska vara lagbok i ett samhälle) måste tas på allvar. Mellanösterns egen variant av fascism. Svenska imamer bör bli mer pressade än idag att faktiskt förklara om de är för HBTQ-rättigheter.

USA:s vapenlagar bör skärpas.

USA:s president Barack Obama är en president som gjort mer för HBTQ-rättigheter än samtliga presidenter i landet före honom. Vid en presskonferens (ca 40 minuter in videoklippet) kommenterade han dådet. Han kritiserade (indirekt) med rätta USA:s extremt lättillgängliga vapenlagar. Men den kanske viktigaste delen av talet är följande (min fria översättning)
.... Vi kommer inte att vara rädda för varandra och inte vända oss emot varandra. Vi står tillsammans som invånare i USA....
Den konservativa högern i USA har givetvis redan börjat håna Obama. Varför pekade han inte ut islamisterna? Det är givetvis en i sig befogad invändning. Islamismen är ett hot emot västliga friheter. Men den konservativa högern i USA skulle givetvis även kunnat kritisera Obama för följande. "Varför pekade han inte ut oss republikaner som i decennier drivit kampanjer emot nya HBTQ-reformer, ibland har vi varit hatiska, ibland inte, varför gjorde han inte det?"

Av den enkla orsaken att Obamas budskap var "We stand united". Det hade varit hur enkelt som helst för honom att ta billiga poänger emot HBTQ-fientliga  republikanerna. Men han avstod från det som den statsman han är (och som republikanske presidentkandidaten Donald Trump inte är). Och det är kanske där vi i Sverige också bör göra samma analys. Att bjuda in folk oavsett sexuell läggning, könsidentitet, etnicitet, religion etc att delta i ett arbeta för att stärka HBTQ-personers rättigheter. Men också ta fighten emot de som är emot våra rättigheter - oavsett om det är fascister, islamister eller andra.

Copycats är ett visst hot närmaste veckorna.

Bör HBTQ-personer vara oroliga inför Pride-firanden i sommar? Min bedömning är att hotbilden inte egentligen är förändrad. HBTQ-evenemang har alltid varit hatade av islamister (och andra högerextremister). Det är inget nytt. Dock bör det varnas för s.k. copy-cats. När förfärliga dåd genomförs kan det inspirera folk att begå samma typ av dåd. Sveriges vapenlagar är tack och lov en effektiv barriär. Men HBTQ-personer bör närmaste veckorna vara extra vaksamma om man känner "något inte stämmer".

Finns det emot förmodan någon "copy-cat" i Sverige är mitt tips att hen gör det närmaste veckorna av den enkla orsaken att sedan är det här "glömt". Men Stockholm Pride bör också ha extra vaksamhet. Därför att det är ett så centralt evenemang. Men mitt tips till er som vill festa på Pridefestivaler utanför Stockholm från juli och framåt är att göra det utan problem. Ingenting har förändrats. Och att ni har förtroende för att ansvariga vid Stockholm Pride gör rätt analyser.

HBTQ-rättigheter är mänskliga rättigheter.

För det sämsta vi HBTQ-personer kan göra att gå in i garderoben igen. Det är precis det våra fiender vill. Istället bör vi än tydligare markera vår närvaro i det offentliga rummet.

I en lokal i Florida pep mobilerna till blodiga kroppar. Det var förfärligt.

Det bästa vi kan göra för att hedra de döda är att än tydligare markera - i vår vardag och offentligt - att HBTQ-rättigheter är mänskliga rättigheter.

We stand united.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar