måndag 1 februari 2016

Rasism.



Har nyss publicerat följande på mitt Facebook-konto. Jag har fb-vänner från sd-sympatisörer till v-sympatisörer. Folk med ursprung från Mexico till Sri Lanka. Jag portar inte någon bara utifrån att hen gillar ett visst riksdagsparti. Däremot om hen sprider eller låter bli att bemöta rasism, homofientlighet, sexism etc.

Rasism är ett missbrukat ord ibland. Men det finns verklig rasism och den är lika vidrig som HBTQ-fientlighet.
Om du har "förståelse" för att rasister misshandlade slumpmässigt mörkhåriga invandrare i Stockholm i fredags har du en rutten människosyn.

Det är fascinerande att en del "invandringskritiker" nu försöker sitta på två stolar. Dels tar man avstånd från rasistiska attacker. Men också "förstår dem, svenska folket har fått nog". Det är "pay-back".

Really? Så en helt oskyldig thailändare eller argentinare som aldrig begått något brott får "pay-back" för att vissa invandrarligister beter sig illa i Sverige? Hur snurrigt är inte det resonemanget? Mörkt hår = pay back?

Det är faktiskt samma vidriga "förståelse" som när PK-människor tar avstånd från de som är invandrarligister i förorterna men "förstår dem".

Man får inte slå slumpmässigt utvalda människor bara för att de råkar ha mörkt hår. Har du "förståelse" för det vill jag vi slutar vara fb-vänner.

(Obs detta meddelande är inte orsakat av att jag hittat att någon av mina fb-vänner skrivit något om förståelse för rasistiskt våld utan är ett principiellt resonemang. Däremot har många sådana kommentarer lämnats på fb senaste dagarna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar