torsdag 19 oktober 2017

Alla ryssar är faktiskt inte homofober.



Sedan några år fokuserar jag på HBTQ-politik i Sverige och HBTQ-kultur. Men jag ska här göra ett av få undantag och kommentera situationen i ett annat land.

Jag älskar eurodisco. Det vet de flesta som följer min blogg. På 1980-talet var det Västtyskland som var främsta marknaden för den, idag är det Ryssland och Polen. Utan ryssar hade det gjorts betydligt färre nya låtar inom genren. Jag är inte russofil, däremot germanofil, jag är intresserad av tysk kultur.

Men ibland blir det bara för svepande negativa attityder om ryska folket. Tolka mig rätt.

1. Jag är för att Sverige ska bli medlem i NATO.
2. Putin är en halvdiktator och ett hot emot grannländer.

Det finns även HBTQ-vänliga ryssar.

Trots det vill jag förtydliga att en betydande minoritet av unga i Moskva och Sankt Petersburg är HBTQ-vänliga. Det finns förmodligen fler gay-klubbar i de två städerna än det fanns i hela Norden på 1980-talet. Den officiella politiken är tydligt HBTQ-fientlig och det ska givetvis kritiseras. Men det finns också ett annat Ryssland.

Det som är tydligt är att många ryssar har en dubbelmoral. Vad samkönade par gör i sina privata bostäder eller på gayklubbar är inget problem om de bara utåt låtsas vara heterosexuella. Det är givetvis en förfärlig attityd. Men ska man förstå attityderna i Ryssland är det viktigt att konstatera det.

Andelen i Ryssland som tycker samkönade relationer är "moraliskt acceptabelt" är ca 15 %. Det är givetvis bedrövligt. Men det är samma nivå som i Kina. Det är en högre nivå än i alla arabländer förutom Libanon där andelen är närmare 20 %. Min poäng är att bunta ihop alla (heterosexuella) ryssar som homofober är kontraproduktivt.

Ryssland på andraplatsen.

Jag har möjlighet att följa statistiken var min bloggbesökare är ifrån. Sverige är självklart etta men förvånande nog hamnar Ryssland på andraplatsen. Men det där går i perioder. Någon vecka blir det många som följer bloggen därifrån för att sedan i princip försvinna. Nu tror jag inte det finns många svenskspråkiga HBTQ-personer i det landet utan det handlar om något annat. Om att det finns "trollfabriker" i Ryssland som följer debatter i västländer.

Inte för att jag tror min blogg är intressant för dem. Men det visar ett intresse från den ryska statsledningen gentemot bloggare i väst. Och det känns sådär.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar