torsdag 28 juli 2016

Trumps förslag om inreseförbud för muslimer är givetvis förkastligt.


För några dagar hade jag och en annan bög som brukar hålla med mig (även om vi haft mail-diskussioner ibland om detaljer) en debatt om USA:s presidentval. Han har haft debattartiklar i media men jag vill inte peka ut honom. För den här debatten är principiell. Vi diskuterade bl.a. republikanske presidentkandidaten Donald Trumps (bilden)  förslag om att personer som är muslimer inte ska få resa in i USA ens för ett turistbesök.

Han försvarade först förslaget (men modifierade sig något så småningom). Men det som var principiellt intressantast var att han framförde ungefär följande "du kämpar ju själv emot islamism, du borde stödja Trump".

Sant är att jag är en hardcore-anti-islamist. Med stolthet. Och den främste i den kategorin bland Sverige 100 ledande HBTQ-aktivister. Varje vecka tar jag fighten emot islamism (politisk islam), fascism och kommunism som alla är tre totalitära ideologier som spridit död och förstörelse i land efter land.

Vettlöst att förbjuda grupper inreseförbud.

Men jag är också en hardcore-liberal för rättssäkerhet. Och att som Trump vill - förbjuda muslimer att besöka USA - något som skulle drabba bl.a. progressiva muslimer som flyr dit från islamistdiktaturens Iran är helt vettlöst. Lika vettlöst som om Sverige 1938 skulle förbjudit tyska medborgare att besöka Sverige eftersom många tyskar då var nazister.

Jag är för att Demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton ska bli vald till ny president i höst och Demokraterna ska få majoritet i kongressen i USA. Inte för att Clinton skulle vara perfekt utan för att konkurrenten är mycket sämre.

Och jag stödjer givetvis inte något inreseförbud för muslimer. Varken till Sverige, USA eller något annat land. Jag trodde det var så självklart att jag inte behövde förtydliga det, men därmed är det gjort.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar