söndag 20 september 2015

Värt.



Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.


Har det varit värt det? Att komma ut som bög och bli gay-aktivist?

Februari 1990 gick jag nervöst in på ett gay-café i Lund. För första gången skulle jag möta andra som var som mig. Människor som gillade folk av samma kön. Hade ingen susning om vilka de andra var. Det är 25 år sedan.

1996 blev jag gay-aktivist. Senare HBT-aktivist. Idag HBTQ-aktivist. Jag har direktkontakt och påverkar indirekt alla riksdagspartier - förutom möjligen sd. Men inte heller sverigedemokratiska politiker lever i ett politiskt vakuum, de blir också påverkade av "HBTQ-lobbyn" även om de aldrig skulle vilja erkänna det.  Erik Ullenhag (fp), f.d. HBTQ-minister, skrev i ett mail för något år sedan "Bengt, du påverkar oss politiker på allvar"

Jag har senaste 25 åren mött diskriminering och ibland hat. Alla personer i en minoritet gillar inte varann, det finns konflikter inom alla grupper. Har det varit värt det? Ja. Som mina favoritartister Pet shop boys (som utgörs av två bögar) sjunger i låten Was it worth it (utgiven 1991) "it was worth living for". Killarna i Pet shop boys var i samma process som mig då och sångaren Neil Tennant kom ut offentligt som bög först 1993. Men innan dess hade de många antydningar.

Väst har förändrats radikalt senaste 25 åren.

Västvärlden har gjort en enorm resa sedan 1990 när det gäller attityder och HBTQ-personer. Och jag och många andra har varit drivande för det. Hundratusentals HBTQ-aktivister i väst har påverkat. På allvar. Det är ännu 2015 tufft ibland för en 20-åring att "komma ut". Som bög, flata, transperson, queer, bisexuell etc. Men oändligt lättare än för några decennier sedan.

Visst har det varit värt det.

Och HBTQ-rörelsens största segrar ligger framför oss. Glöm aldrig det. Mitt tips är att de flesta länder i Latinamerika närmaste 10 åren kommer att tillåta samkönade par att ingå äktenskap. Även Tyskland, Italien samt flera länder i Östeuropa och Ostasien. Trans-fientliga lagar kommer avskaffas i många länder.

Men det avgörs till sist av oss HBTQ-aktivister. I land efter land. Utan kamp för HBTQ-rättigheter - inga nya framgångar.

Videon till låten Was it worth it (Youtube). Det är en av mina absoluta favorit-videos.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar