fredag 27 mars 2015

Idrottsministern kan bli en bättre spelare i andra halvlek.



Fick ett pressmeddelande häromdagen om att Eurogames ska hållas i Stockholm 5-9 augusti. Det kan alltså finnas en orsak för folk som ska åka till Stockholm pride 27 juli-1 augusti att kanske boka en vecka extra på hotell eller vandrarhem om man är idrottsintresserad. Den minister, socialdemokraten Gabriel Wikström (bilden), som representerar s-mp-regeringen vid evenemanget har dock ett tveksamt "track record" när det gäller HBTQ-rättigheter. Från pressmeddelandet från Eurogames.
Sveriges folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström är stolt ambassadör för EuroGames Stockholm 2015. Andra ambassadörer är landslagsstjärnan Nilla Fischer, före detta fotbollsproffset Victoria Sandell Svensson, tyska fotbollsstjärnan Thomas Hitzlsperger, skådespelaren och transaktivisten Aleksa Lundberg, politikern Birgitta Ohlsson, konstnären Lars Lerin och handbollsspelaren Tobias Karlsson.
Den som vill registrera sig som deltagare, besökare eller volontär kan göra det här.

Som ssu-ordförande försvarande han homofobisk partikamrat.

Gabriel Wikström kommenterade i princip aldrig HBTQ-rättigheter offentligt, drev inte på utåt gentemot den dåvarande borgerliga regeringen. Men absolut värst är att han försvarade homofientlige Omar Mustafa (som i en radiointervju framfört att någon inte både kan leva i en samkönad relation och vara muslim. Socialdemokraternas HBTQ-förening hade dessförinnan gått ut och kritiserat att Mustafa med sin homofobi blivit invald i s partistyrelse. I princip en samlad HBTQ-rörelse hade gjort detsamma.

Efter det går Gabriel Wikström ut i ett pressmeddelande och skriver att kritiken emot Mustafa är islamofobi. Hela svenska HBTQ-rörelsen är alltså islamofobisk enligt honom. Hade det handlat om en homofientlig kristen s-politiker hade givetvis inte Wikström gjort likadant. Han visade att han inte tycker HBTQ-muslimer är värda samma respekt som andra HBTQ-personer. Och det är faktiskt en främlingsfientlig attityd om något.

Kommentar från regeringskansliet.

Efter att jag igår kontaktat regeringskansliet har Juan-Pablo Roa (s), politisk sakkunnig inom socialdepartementet mailat följande.
Statsrådet Wikström är väldigt glad och stolt över att ha fått frågan att vara ambassadör för EuroGames. Han kommer att arbeta för att uppmärksamma arrangemanget och alla de positiva värden som arrangemanget står för. SSU har länge varit en progressiv kraft inom arbetarerörelsen när det gäller HBTQ-frågor, och var det också under Gabriel Wikströms ordförandeskap. Utöver det interna arbetet med att påverka socialdemokratin och att utbilda engagerade SSU-aktiva ungdomar har SSU också arbetat med frågorna externt och internationellt. Det uppmärksammades inte minst när SSU var på plats i Uganda för att stödja HBTQ-rörelsen under en period då landet planerade att införa dödsstraff mot homosexuella
Jag tycker dock inte att det adresserar den kritik jag framfört emot Gabriel Wikström och där vidhåller jag min kritik. Dock kommer jag att avstå från att skicka ut ett pressmeddelande till mainstream-media och avstå från att skicka ut det i mitt nästa nyhetsbrev (för april). Men jag vill förtydliga att jag gör det av bara en orsak - att det kan skada Eurogames om jag slår på stort om det här. Jag gör det alltså inte för Wikströms skull, han är en av Sveriges mäktigaste personer och ska tåla en granskning.

Utrymmet för HBTQ-negativa kommentarer minimalt.

Jag utgår från att Wikström och övriga ministrar tydligt och klart tar fighten emot HBTQ-fientlighet även om den kommer från konservativa muslimer precis som från konservativa kristna. Även om den kommer från folk som kallar sig socialdemokrater precis som från icke-sossar. Tror inte för en sekund att Wikström personligen är homofob - däremot att hans kommentar om Omar Mustafa orsakades av feghet i kombination med dåligt politiskt omdöme.

Jag var skarpt kritisk (här på bloggen) emot att dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt (m) för några år sedan utnämnde sin partikamrat Elisabeth Svantesson som arbetsmarknadsminister. Men konstaterade att hennes tidigare kopplingar till Livet ord inte var tillräckligt för att kräva hennes avgång. Inte heller kräver jag att Gabriel Wikström ska avgå som främste representant för Eurogames. Men jag konstaterade också att utrymmet för Svantesson att som minister framföra kommentarer som kan tolkas HBTQ-negativt var minimalt. Samma sak gäller nu för Gabriel Wikström.

I sommar kan Wikström på allvar lyfta diskrimineringen av HBTQ-personer. Det är hans möjlighet att få komma in som en bättre spelare i andra halvlek (för att tala idrottsspråk)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar