torsdag 25 juli 2013

HBT-kultur. House of Wallenberg feat Jwl B - Love yourself, respect yourself.


Jag fick ett mail häromdagen om en ny låt som som lanseras inför Stockholm Pride. House of Wallenberg som i samarbete med sångerskan Jwl B  gjort Love yourself, test yourself. Jag brukar kolla igenom tips men det mesta tycker jag inte är tillräckligt intressant för att jag ska göra en bloggrecension av det. Men här fanns också ett budskap, att få män som har sex med män att testa sig för hiv.

Hade jag ogillat låten hade jag dock aldrig gjort den här recensionen. Ska man lansera en kampanj med musik så måste den hålla en viss standard. Och det tycker jag Love yourself, test yourself gör.

Peter Wallenberg var en av författarna till boken Bögjävlar och medverkar ibland även i radio, i P3. Men förutom det driver han sitt musikaliska projekt, House of Wallenberg. I våras släpptes debutalbumet Legends där flera sångerskor som var populära på 1990-talet medverkar, Leila K, Neneh Cherry, Victoria Wilson James (tidigare sångerska i bl.a. Soul to soul) etc. Musikstilen är house med inslag av electro och hip-hop. På papperet skulle det kunna bli hur bra som helst men jag saknar ofta de starka refrängerna. Å andra sidan är min favoritgenre eurodisco och Petters musik är ganska långt från det.

Två låtar som verkar funka på en förfest.

En låt sticker dock ut på albumet, Be my lover där han samarbetar just med Jwl B. Den har ett visst sväng och samma sak kan man säga om nya singeln Love yourself, test yourself. (som inte finns på albumet). Försök sitta still om ni kan när refrängen kommer igång. Jwl B använder sina röstresurser väl, sedan tycker jag låten har sina svaga partier också. De två låtarna är enligt mig inte tillräckligt starka för att jag ska ladda ner dem på Itunes (å andra sidan är det väl typ 3-4 svenska nya låtar jag tyckt varit värda det senaste året) men det verkar vara perfekt bakgrundsmusik när man förfestar eller sitter på en gaybar en fredagkväll och tar en öl.

Enheten för sexuell hälsa vid Stockholms läns landsting skriver följande.
House of Wallenberg har gjort låten med årets budskap från StopHiv-gruppen ”Love yourself – Test yourself”. I StopHiv-tältet kan festivalbesökarna på Stockholm Pride, mellan 30 juli och 3 augusti, testa sig för sexuellt överförda infektioner, få rådgivning och hämta gratis kondomer och glidmedel. StopHiv-gruppen genomför varje år under Prideveckan i Stockholm en kampanj för att uppmuntra till hivtest. Årets budskap är alltså Love yourself – Test yourself. Låten med samma titel är komponerad av klubbarrangören och musikproducenten Petter Wallenberg (House of Wallenberg). Petter har ett stort engagemang i hivfrågor och hoppas att kunna bidra till att fler går och testar sig. Låten och tillhörande video är inspelad med hiphop-gruppen Yo Majesty och kommer att finnas på Spotify och iTunes. Under invigningsdagen kommer Petter Wallenberg själv att framföra den under en show på Stora Scenen i Pride park
Mitt råd till Petter Wallenberg är att fortsätta sitt samarbete med Jwl B. Där finns en potential som kan leda till listplaceringar, kanske efter att man hittat någon"kommersiell" producent. Tills dess kan jag bara instämma i budskapet, att testa sig själv ibland om man haft sex där det finns möjlighet man fått hiv är att älska sig själv.

House of Wallenberg feat Jwl B - Love yourself, protect yourself. (Youtube)

StopHiv:s hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar