fredag 21 december 2018

Sminktips till maskulina män.



Först vill jag förtydliga. Jag är en hyfsat maskulin man och ska en annan man hamna i min säng ska han vara detsamma.

Det är sällan jag sminkar mig men jag gjorde det när jag besökte min dementa mamma som är på ett äldreboende i Tomelilla. Efter vi resonerat en timme kommenterade hon "Du har rouge på kinderna Bengt". Jag log. "Så du såg det". "Det såg jag direkt". Jag blev glad, hon är inte så förvirrad som jag trodde.

De här sminkråden riktar sig till cis-män.

Transpersoner får sminka sig hur som helst, det är bara kul. Men jag är inte transperson. För mig är smink bara teater. Mina råd riktar sig till män som vill sminka sig maskulint. Du ska börja med att smeta ut brunkräm på kinderna. Använd en sminkpensel. Färgen försvinner ganska snabbt och är hudnära men var ändå måttlig. Sedan ska ska du pensla på rouge på kinderna. 

Vi män har mer kantiga ansikten än kvinnor och kan inte använda lika mycket smink. Du ska pensla på rouge från öronen snett ner emot munnen. Kvinnor gjorde det där redan i tonåren och misslyckades. De tog bort sminket och började om. Som vuxen man ska du göra detsamma. Rougen ska bara synas om någon är nära dig.

Kvinnor kan färga sina läppar röda ihop med massor av rouge. Vi manliga män bör ha ett diskret hudnära brunt läppstift. Kolla på hur kvinnorna gör för att få bort för mycket läppstift. Du kan tvätta bort det och börja om men ett annat knep är att bita i ett kökspapper. Tänk på din kroppshållning om du vill vara maskulint sminkad. Manlig men vänlig. ;-)

Allt gott.

En protestantisk präst var i början av 1800-talet engagerad för katolikers rättigheter. Han blev ifrågasatt av en kollega. "Du är inte katolik, varför bryr du dig om dem?" Han kommenterade "När jag försvarar katolikernas rätt att vara som de vill försvarar jag även min egen rätt att vara som jag vill."

Demokraterna i USA hade kommenterat "That´s what America is all about". Det är en central del i den liberala västerländska demokratin. Det är därför jag tar fighten för transpersoners rättigheter.

Jag önskar mina bloggbesökare en fin jul. Allt gott till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar