onsdag 20 februari 2019

M-politiker måste ta sig i kragen.



Jag minns ännu exakt var vi var i slutet av 1980-talet. I min mormors villa. En medelålders man berättade att han ibland bråkade med sin fru. Han kommenterade "Man är arga på varann, tycker synd om sig själv men sedan måste man ta sig i kragen."

Det var intensiv men saklig debatt i l om regeringsbildningen. Själv tillhörde jag "Kristersson-falangen" medan andra tillhörde "Löfven-falangen". Vi i Skåne var runt 60 % i "Kristersson-falangen" medan i riks ungefär en tredjedel.

Intensiv debatt.

Det intressanta är dock med vilken respekt debatten fördes från båda sidor. Vi ville alla partiet väl men med olika metoder. Det var den mest intensiva interna debatten l fört sedan 2004 om folk från nya EU-länder fritt skulle få tillgång till sociala förmåner i väst. Folk tvingades vässa sina argument. Om vad partiet egentligen vill i svensk politik. Mitt förstahandsalternativ blev inte av. Själv accepterar jag Januariavtalet men inte med entusiasm.

Michelle Obama kommenterade.
"When they go low, we go high".

M måste börja bli konstruktiva.

Kristersson fick ut sin besvikelse i söndags i Svenska dagbladet. Men nu måste de faktiskt börja vara konstruktiva och fokusera på sakpolitiken. Kritisera gärna Januari-avtalet om ni vill det. Det är verkligen inte perfekt. Men sluta tyck synd om er själva. Nu räcker det!

För att parafrasera Kristersson. Det krävs några vuxna i m-kansliet.


Uppdatering 1.

Paradoxen var att i princip alla l-debattörer hellre ville ha Kristersson än Löfven som statsminister.
 

Det handlade inte om m vs s. Utan om man skulle släppa fram en m-kd-regering trots att den ibland skulle bli beroende av sd. Det är så mycket känslor inblandade där. Många i l (och c) har mycket svårt för att sd skulle avgöra en del omröstningar.

Vi i l är i princip ense om att ogilla sd. Vad det handlade om var om man skulle ge Kristersson ett försök eller inte.


Uppdatering 2.

En del i m och kd tror l och c ska lämna Januariavtalet om något år.

Jag vill igen påpeka att har man tagit varann i hand gäller det. L och c har inga sådana planer. Men om s och mp inte fullföljer sina löften blir det en radikalt annorlunda situation. Då kommer jag rekommendera mitt parti att aldrig göra en överrenskommelse med s och mp 2022-2026. Då¨kommer jag argumentera för att Löfven ska bytas ut emot Kristersson så snabbt som möjligt. Hellre en statsminister som har stöd av sd än en falsk statsminister som inte håller avtal.

L och s styr Malmö nu. Jag har gett min välsignelse till det. Men om s sviker sina löften på riksnivå kommer jag att argumentera för att det lokala samarbetet omedelbart ska avbrytas och att det ska väljas en moderat kommunstyrelseordförande med stöd från bl.a. sd.

Januariavtalet gäller fram till 2022. Jag hoppas de fyra borgerliga partierna ska kunna närma sig varann inför nästa riksdagsval.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar