tag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post3960665536940474545..comments2024-02-14T09:18:29.975+01:00Comments on Helds HBT-nyheter: Mångfald. Del 1. Muslimskt samfund i Malmö vägrar kritisera sina homohatande kolleger i Irak.Bengt Heldhttp://www.blogger.com/profile/07308399695103097315noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-45201085791658725642011-03-20T23:03:25.285+01:002011-03-20T23:03:25.285+01:00Hej Anonym!
Jag har kommenterat det du skriver i ...Hej Anonym!<br /><br />Jag har kommenterat det du skriver i en ny bloggpost. <br /><br />http://bengtheld.blogspot.com/2011/03/imam-forsoker-sprida-logner-om-mord-pa.html<br /><br />BengtBengt Heldhttps://www.blogger.com/profile/07308399695103097315noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-21492535822882576752011-03-20T01:42:56.753+01:002011-03-20T01:42:56.753+01:00Hej på er!
Intressant att komme in i denna bloggen...Hej på er!<br />Intressant att komme in i denna bloggen.<br />Jag har läst artikeln och kommentarer här ovan och eftersom jag har haft kontakt med Yaser Mashkour och känner honom mer eller mindre försökte jag ta kontakt med honom för att kolla vad igentligen det handlar om. Eftersom det verkar väjligt ensidigt.<br />Så sent som idag fick jag av tillfällighet se honom och berättade hela historien. Han erkände att han träffade journalisten från Skånskan men blev väldigt förvånad efter varför hans och Alis ord blev avhuggna och förvridna på detta sättet. Han ville komma i kontakt med någon ansvarig på homosexuella föreningen för att klargöra dessa oklarheter.<br />Kort berättade han om att han och Ali Laibi träffade journalisten för att svara på han frågor om fatwarådet som bildades i Sverige och det hade inget med Sistanis påstodda fatwa att göra. De vägrade kommentera eller ge någon åsikt för en påstod fatwa och varje andra påstoende innan de kontaktar vederbörande för att konstatera dess äkthet eftersom det kan innebära erkännande av fatwans äkthet. De reste till Irak och Najaf där Sistani befinner sig och fick klart besked att Sistani har aldrig utfärdat sådant fatwa. Det konstaterades också att det brotala morden på homosexuella i Irak har fördöms och olagligförklarats. Yaser konstaterade att det inte finns någon hemsida som tillhör Ali Sistani själv och alla hemsidor drivs av hans anhängare.<br />Yaser påpekade också att han aldrig haft problem med homosexuella och har goda relationer med flera homosexuella och han förspråkar rättigheter åt alla människor. Han påpekade också att Ali Laibi har inte sagt att homosexualiteten förlöjligar religionen och det är rena påhitt av journalisten. Gällande fatwans plats och tid sade han att han menade fatwan i allmänhet och inte denna fatwa som han redan var skeptisk till. Han slutligen påpekade att han och Ali kommer att ta kontakt med Skånskan för att få förklaring till varför journalisten misstolkade deras åsikter.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-71730435367419293742011-02-28T19:58:37.536+01:002011-02-28T19:58:37.536+01:00Fler länkar om judiska församlingen i Malmö.
http...Fler länkar om judiska församlingen i Malmö.<br /><br />http://www.sydsvenskan.se/sverige/article546491/Fa-samfund-ar-villiga-att-viga-samkonade-par.html<br /><br />Medan judiska församlingen i Stockholm gärna viger bögar och lesbiska accepterar Malmös judiska församling inte samkönade vigslar.<br />– Det är inte en fråga om åsikter. Torah – Guds ord – säger att det är förbjudet, säger Shneur Kesselman, rabbin i Malmö."<br /><br />http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=195990<br /><br />"Lena Posner-Körösi är ordförande i Judiska centralrådet och aktiv inom Stockholmsförsamlingen. Hon säger att det är en självklarhet att ställa upp på vigsel av homosexuella.<br />- Som judar vet vi vad det innebär att vara utsatta för diskriminering. Då ska vi inte vara de som diskriminerar själva, säger Lena Posner-Körösi.<br /><br />John Gradowski, informationsansvarig vid Judiska centralrådet, förklarar skillnaderna mellan Malmöförsamlingen och Stockholmsförsamlingen med att den förra är mer ortodox och konservativ.<br />- Vi i Stockholm är också konservativa, men egalitära. Män och kvinnor har samma rättigheter och sitter tillsammans i synagogan. I Malmö är det lite mer på mannens villkor, säger John Gradowski till Trelleborgs Allehanda.<br /><br />Lena Posner-Körösi säger att även om judiska församlingen i Malmö inte viger homosexuella kan ändå samkönade judiska vigslar ske i Malmö. Posner-Körösi är själv vigselförrättare, och säger att hon gärna kommer till Malmö för att viga samkönade par."<br /><br />Nix, det är inte vänsterpropaganda. Judiska samfund har som andra ett eget ansvar för sin homofientlighet. Den ska inte bagatelliseras. De ska granskas lika kritiskt som kristna och muslimska samfund. Punkt. Slut.<br /><br />BengtBengt Heldhttps://www.blogger.com/profile/07308399695103097315noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-10796792462507709792011-02-28T19:49:34.340+01:002011-02-28T19:49:34.340+01:00Rase
Judiska församlingen i Malmö är emot att väl...Rase<br /><br />Judiska församlingen i Malmö är emot att välsigna och-eller viga samkönade par. Men vad jag vet är övriga samfund, Stockholm och Göteborg (kanske det finns fler?), för det. Jag har själv talat med judar i Malmö som åker till en synagoga i Köpenhamn för att de ogillar hur inskränkt församlingen är i Malmö. Församlingen har också delar upp synagogan i en separat del för män och en annan del för kvinnor. <br /><br />Artikel på Qx hemsida september 2009.<br /><br />http://www.qx.se/noje/pride/11680/religionsdebatt-i-regnbagens-tecken<br /><br />"Tre världsreligioner möttes i litet format under helgen i Malmö för att diskutera identitet HBT-syn inom islam,judendom och kristendom.<br /><br />De tre var Linda Bengtsson, präst i Svenska kyrkan i Malmö, Pernilla Ouis från Malmö högskola som forskar kring islams inställning till sexualitet och tidigare levde muslimskt, samt Simon Holender, psykologistudent och aktiv i Judiska föreningen i Lund. <br /><br />Simon Holender talade om hur judiska församlingen i Malmö tagit avstånd från samkönade vigslar men påminde om att ordföranden för Judiska Centralrådet i Stockholm erbjudit sig att komma ner till Malmö för att viga par av samma kön. Själv tillhör Simon Holender Judiska Centret i Lund, som har en liberal syn.<br />– Och många judar har valt att inte vara med i Malmöförsamlingen."<br /><br />Men har du Rase något citat från Judiska församlingen som är homovänligt vore det synnerligt positivt. Var vänlig länka till det om du vet det.<br /><br />BengtBengt Heldhttps://www.blogger.com/profile/07308399695103097315noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-65047601404914602252011-02-28T18:13:24.799+01:002011-02-28T18:13:24.799+01:00Varifrån har du fått uppgiften om att vissa judisk...Varifrån har du fått uppgiften om att vissa judiska samfund är negativa till homosexuella? Det finns enstaka judar som är det, men mig veterligt har ingen judisk församling i Sverige uttalat något negativt om homosexuella. Det är en lögn som vänstern gillar att sprida. Visserligen finns det reaktionära judiska församlingar utomlands som är negativa men inga i Sverige.Rasenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-77844207964601529292011-02-28T17:02:57.423+01:002011-02-28T17:02:57.423+01:00Jag håller med om att man generellt är för rädda i...Jag håller med om att man generellt är för rädda i Sverige med att ifrågasätta religiösa minoriteter med tveksamma idéer. Sannolikt är det som du skriver att man är rädd att uppfattas som rasistiska. Dessutom har religioner en stämpel på sig som något man inte kan eller får ifrågasätta, till skillnad från politiska ideologier. Trots att religiösa ledare, kyrkor och församlingar inom olika religioner kan ha starka uppfattningar och påbud om hur människor ska leva sina liv och ett samhälle skall styras.<br /><br />Religiösa läror och personer ska ifrågasättas lika mycket som politik och politiker. Det är religionerna som försöker få det till att de är okritiserbara. Det ligger liksom inbyggt i många av religionerna. Ju mer fundamentalistiskt ju mindre får man kritisera. Därför är det viktigt att personer verksamma inom en religion arbetar för ett öppet klimat inom sina församlingar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-10056388161027858622011-02-28T15:51:28.301+01:002011-02-28T15:51:28.301+01:00Ska förtydliga att imamerna ofta är betydligt mer ...Ska förtydliga att imamerna ofta är betydligt mer extrema än befolkningen generellt i Sverige som har ursprung från muslimska länder. Hälften av dem är ateister eller agnostiker. Många andra är privatreligiösa. <br /><br />När jag antyder att kanske 30-40 % av imamerna är för sharialagar (om majoriteten av befolkningen vill ha sådana lagar) och avskaffa det demokratiska system vi har idag är det också viktigt att förtydliga att andelen bland "vanliga muslimer" nog är betydligt lägre. <br /><br />Jämför med katolska länder där katolska biskopar och präster (om än att de nästna alltid har accepterat demokratin) ofta är betydligt mer extrema än "vanliga katoliker".<br /><br />BengtBengt Heldhttps://www.blogger.com/profile/07308399695103097315noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-84093932400344568492011-02-28T15:42:26.312+01:002011-02-28T15:42:26.312+01:00Anonym
Det är viktigt att konstatera att för isla...Anonym<br /><br />Det är viktigt att konstatera att för islamister (de är många om än en minoritet bland muslimer) så följer de Koranen bokstavligt. Och i Koranen är det med att om du bor i ett land där muslimer är i minoritet är du skyldig att följa lagarna där. Men du ska försöka få majoriteten att bli för ett system med sharialagar. Det betyder då bl.a. dödsstraff för samkönade relationer.<br /><br />Islamisten kontrar då med "Men om majoriteten av befolkningen är för sharialagar och att avskaffa den västerländska demokratin och införa samma system som i Iran är det väl demokratiskt? Majoriteten är för systemet".<br /><br />Resonemanget är bedrägligt. Och används bl.a. som försvar för Hamas i Gaza. För demokrati handlar inte bara om att majoriteten ska rösta om något. Hade det varit så enkelt hade en majoritet i Sverige då utan problem kunnat rösta för att avrätta alla muslimer. Demokratiskt eller? Vadå, majoriteten röstade ju ja till avrättningarna?<br /><br />Nazister och islamister vill avskaffa demokratin. Deras mål blir inte ett dugg bättre för att de eventuellt skulle få en majoritet med sig (som nazisterna nästan fick i början av 1930-talet i Tyskland). Och många historiker menar att en stor majoritet av tyskarna sympatiserade med nazisterna 1938 när regimen var som populärast.<br /><br />Därför bör inte kritiska journalister fråga imamer om vad de tycker om lagarna i Sverige. Islamistiska imamer svarar då ofta att de givetvis följer svenska lagar. Det som de inte berättar är att i länder där de flesta är muslimer vill de sharialagar ska gälla. Och det är därför de ofta vägrar fördöma muslimsk förföljelse i arabländer och i Iran. Men svenska journalister bör pressa dem just när det gäller de länder där de flesta är muslimer. Vad tycker de om förfölljelsen av kristna, judar och homosexuella i länder som Saudiarabien och Iran? Det avslöjar mer deras egentliga åsikter än en fråga om de accepterar Sveriges lagar (när de själva är i minoritet).<br /><br />Tyvärr är många inom politik och media för fega för att pressa imamerna (givetvis ska präster och rabbiner få motsvarande frågor när det är lämpligt). Folk är rädda för att kallas rasister. Men alla som följer debatten inom islam vet om att det är sant. <br /><br />Det som är viktigt att konstatera sedan är att det här handlar om de bokstavstroende muslimerna och inte muslimer generellt. De bokstavstroende utgörs inte bara av den lilla minoritet som är för terrorism utan också av många som har en retorik om samarbete men som har som mål sharialagar. I Sverige duckar de ofta i den politiska debatten eftersom de inser själva att de inte gynnar dem att tala positivt om sharialagar. <br /><br />Det är givetvis omöjligt att bedöma hur många de är. Men kanske 30-40 % av imamerna i Sverige. Det är en minoritet men illa nog. Desto viktigare för den majoritet av imamer som är genuint demokratiska att börja argumentera i den offentliga debatten.<br /><br />BengtBengt Heldhttps://www.blogger.com/profile/07308399695103097315noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-42022889476315884282011-02-28T15:34:05.938+01:002011-02-28T15:34:05.938+01:00Ursäkta, Mashkour ska det vara.Ursäkta, Mashkour ska det vara.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5985910654242052113.post-56788909990605357292011-02-28T15:00:02.081+01:002011-02-28T15:00:02.081+01:00"– Vem är jag att säga att ayatolla Ali al-Si..."– Vem är jag att säga att ayatolla Ali al-Sistani har gjort fel? Fatwan har aldrig varit avsedd för shiiter eller homosexuella i Sverige, säger Ali Laibi. Men om en andlig ledare uppmanar till mord på homosexuella, då faller det ju tillbaka på hans anhängare. Bör ni inte ta ställning mot den?<br />– Det gäller inte oss och det gäller inte i Sverige. Det är vår inställning, säger Yaser Mashkour...."<br /><br /><br />Att låta bli att ta avstånd från brott mot mänskliga rättigheter med motiveringen att det sker någon annanstans i världen och inte just här, eller för en annan etnisk grupp än man själv tillhör, visar på en bristande moral och etik hos Ali Laibi och Yaser Mahkour. Mänskliga rättigheter gäller självklart alla människor runt om hela jorden. Skulle dessa herrar verkligen vara emot fatwans innebörd skulle de säga det.<br /><br />Kommer att tänka på följande ordspråk:<br />"Morality is doing what is right regardless of what you are told,<br />Religion is doing what you are told regardless of what is right."Anonymousnoreply@blogger.com